SowndHaus, la plataforma de promoción musical que combatirá la DCMA (artículo)

Demos la bienvenida a SowndHaus.

Todos somos partícipes de un Internet en el que queremos compartir contenidos de los cuales sabemos que no tenemos los derechos. De hecho, pocos recaban en esa cuestión, no por una falta de ética sino más bien porque tomamos nuestro acto como algo natural y que no conlleva mayores consecuencias pues compartimos lo que vemos o hemos creado y remezclado con nuestra comunidad virtual tal y como hemos venido haciendo desde siempre con nuestros seres cercanos. La diferencia es que Internet nos da la opción potencial de alcanzar a muchas personas a un precio coste muy ventajoso respecto a las industrias tradicionales. Eso es así no sólo en el sector cultural sino en todos los sectores económicos (recordemos que en España iniciativas como UberGoogle News no están permitidas o están en el punto de mira…).

Desde hará varios años y con especial énfasis en el último año, las reclamaciones de derechos de autor (Copyright infringement) y las políticas de tres strikes (3 avisos antes del cierre de la cuenta), se han ido estableciendo como una norma en las distintas redes de contenidos musicales, tanto en formato áudio (SoundCloud, Hearthis.at, Official.FM) como vídeo (YouTube, Vimeo, Dailymotion, etc.). Significativo es el caso de Hearthis.at, red que absorbió muchos de los usuarios recién expulsados en SoundCloud, creciendo a un ritmo vertiginoso, pero que al poco empezó a ser tan hostil como lo era su predecesor.

Ante este panorama, Apple lanzó una esperanzadora noticia con el acuerdo entre Apple Music y Dubset que finalmente ha quedado muy lejos de las expectativas generadas al tan sólo afectar a 1.500 canciones originales; veremos si en el futuro mejora el acuerdo.

Mientras tanto, han sido los propios productores de mashup –uno de los collectivos más perjudicados por esta situación– los que han movido ficha lanzando SowndHaus. SowndHaus es una nueva plataforma musical que, amparada en la ley de derechos de autor de Canadá, permite el alojamiento de mashups de forma legal. Se trata de la excepción del contenido generado por los propios usuarios (user-generated content exception, Copyright Act, s. 29.21). Dicha excepción sólo se podrá aplicar si se cumplen las siguientes características: fines no comerciales, citar correctamente los autores de las fuentes (obras originales), usar fuentes que a su vez no infrinjan derechos, y no afectar adversa y substancialmente la obra original*1. Por ello, y porque se trata de una iniciativa creada por y para los productores de mashup, SowndHaus promete no eliminar aquellas subidas que cumplen estas 4 características. Por si esto no fuera poco, las cuentas premium en SowndHaus son más baratas que en otras plataformas musicales: 30€ anuales frente a los 45€ o 99€ de SoundCloud. Además, sus fondos van destinados al mantenimiento del alojamiento.
Por tanto, citad correctamente, no commercializes vuestros mashups y bootlegs y disfrutad de SowndHaus.

PD: tened paciencia con las mejoras y actualizaciones.


ENG

SowndHaus, a safety home for mashups.

Everybody participates in an Internet where we share contents without rights. In fact, rarely we think in those terms, not unethical but rather because we take our act as natural and carries no major consequences as long as we share what we see or have created and remixed with our virtual community as we always have used to do with our closest people. The big difference is that the Internet gives us the potential to reach many people with a very advantageous cost compared to traditional industries. This is true not only in the cultural sector but in all economic sectors (remember the troubles that initiatives like Uber and Google News have found over the world…).

Since some years and specially in the last year, Copyright infringement and three strikes policies have been established in the music platforms, both audio (SoundCloud, Hearthis.at, Official.FM) and video (YouTube, Vimeo, Dailymotion, etc.). Significant is the case of Hearthis.at, network that absorbed many of the banned users in SoundCloud, growing at a breakneck pace, but soon began to be as hostile as was his predecessor.

In front of this situation, Apple announced the hopeful agreement between Apple Music and Dubset that finallyhas been far away from the generated expectations as it only affects 1.500 original songs; we will see if in the next future the agreement would be improved substantially.

Meanwhile, the mashup producers themselves –one of the most affected agents by this situation– have moved tab launching SowndHaus. SowndHaus is a new musical platform that relies on the Canada copyright law allowing the legal hosting of mashups. This is the user-generated content exception, Copyright Act, s. 29.21). This exception would be applied only if the following is true: non-commercial purposes, correctly cite the authors of the original sources, use works that in turn do not violate rights, and it must not have a substantial adverse affect on the original work *1. So, as it is created by and for the mashup community, SowndHaus promises us not to ban those uploads that fulfill these characteristics. As if this were not enough, the SowndHaus premium accounts are cheaper than in other music platforms (30 € per year compared with the 45€ or 99€ from SoundCloud). In addition, funds are entirely destined to the maintenance of the hosting.
Therefore, citate correctly, do not commercialize your mashups & bootlegs and please welcome to 
SowndHaus.

PS: be patient, improvements and new features are on the way.


Notas/Notations:
*1 Section 29.21 of the Copyright Act states:
Non-commercial User-generated Content
29.21 (1) It is not an infringement of copyright for an individual to use an existing work or other subject-matter or copy of one, which has been published or otherwise made available to the public, in the creation of a new work or other subject-matter in which copyright subsists and for the individual — or, with the individual’s authorization, a member of their household — to use the new work or other subject-matter or to authorize an intermediary to disseminate it, if
(a) the use of, or the authorization to disseminate, the new work or other subject-matter is done solely for non-commercial purposes;
(b) the source — and, if given in the source, the name of the author, performer, maker or broadcaster — of the existing work or other subject-matter or copy of it are mentioned, if it is reasonable in the circumstances to do so;
(c) the individual had reasonable grounds to believe that the existing work or other subject-matter or copy of it, as the case may be, was not infringing copyright; and
(d) the use of, or the authorization to disseminate, the new work or other subject-matter does not have a substantial adverse effect, financial or otherwise, on the exploitation or potential exploitation of the existing work or other subject-matter — or copy of it — or on an existing or potential market for it, including that the new work or other subject-matter is not a substitute for the existing one.

Para saber más/See more at:
IP Osgoode, The User-Generated Content Exception: Moving Away from a Non-Commercial Requirement,
Oyen Wiggs Green & Mutala LLP, The Copyright Modernization Act: Big Changes to Copyright Law in Canada.

*
Hecho únicamente con fines promocionales/Only for promotional purposes.



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